Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły przyjmowanie zgłoszeń do drugiego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. W konkursie mogą wziąć udział jednostki samorządu terytorialnego i zarządcy dróg, zainteresowani współfinansowaniem budowy skrzyżowania wielopoziomowego.
Projekt wpisuje się w działania PLK SA, mające na celu systematyczne zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym poprzez zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami dwupoziomowymi na terenie całego kraju. Zadania w drugim etapie będą wybierane w trybie konkursowym, a ocena zgłoszeń zostanie przeprowadzona w oparciu o analizę wielokryterialną. – Realizacja projektu przyczyni się do ograniczenia liczby zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, usprawni ruch kolejowy i drogowy, a także pozwoli na likwidację tzw. „wąskich gardeł”, które szczególnie w godzinach szczytu prowadzą do utrudnień związanych z dużym natężeniem ruchu – przekonują PLK SA.
Maksymalnie 60 mln zł na jeden wiaduktProgram jest adresowany do samorządów i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych. Warunkiem udziału w projekcie jest m. in. likwidacja przejazdu lub przejazdów kolejowo-drogowych, włączenie nowego obiektu do lokalnego układu komunikacyjnego oraz uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji.
Polskie Linie Kolejowe SA zapewniają współfinansowanie części obiektu znajdującego się nad lub pod linią kolejową oraz dokumentacji projektowej w tym zakresie, a także pokrywają koszty likwidacji przejazdu lub przejazdów. Środki przeznaczone na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa i wynoszą łącznie 861 mln zł. Na każdy z dwóch naborów przewidziano po 430,5 mln zł, przy czym maksymalna wysokość dofinansowania jednego zadania może wynieść do 60 mln zł.
Projekty z poprzedniego naboru z szansą na dofinansowanie
Pierwszy etap konkursu zakończył się w lutym. Na listę podstawową do dofinansowania zakwalifikowano 16 zadań. Katalog zadań z listy podstawowej i rezerwowej może jednak jeszcze ulec zmianie – m. in. w wyniku weryfikacji kosztów oraz możliwości zapewnienia przez samorządy środków finansowych na wkład własny.
Obecnie na liście rezerwowej znajduje się 20 zadań. Zostaną one poddane rankingowaniu w etapie drugim w oparciu o uzyskaną liczbą punktów w przeprowadzonej analizie wielokryterialnej w ramach etapu pierwszego. Stanie się to automatycznie, chyba że wnioskodawca formalnie zrezygnuje z udziału w naborze do II etapu.
Zadania do drugiego etapu projektu można zgłaszać do 5 lutego 2026 r. Po tym terminie nastąpi ocena, klasyfikacja i akceptacja listy rankingowej. Ogłoszenie wyników drugiego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami PLK SA planują na koniec przyszłego roku.